Wydanie/wymiana dowodu osobistego drogą elektroniczną
Wymagane dokumenty
Każdy pełnoletni polski obywatel, który mieszka w Polsce, musi mieć ważny dowód osobisty. Potwierdza on Twoją tożsamość, polskie obywatelstwo (na przykład za granicą), a także umożliwia wyjazd za granicę bez paszportu między innymi do krajów Unii Europejskiej.
Jeśli jesteś obywatelem polskim i mieszkasz za granicą możesz mieć dowód osobisty, choć nie jest to twoim obowiązkiem.
Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez 10 lat.
Żeby uzyskać dowód osobisty wypełnij wniosek, następnie wydrukuj go obustronnie na kartce A4 i podpisz. Jeżeli nie możesz go wydrukować, wypełnisz go u nas (adresy znajdziesz poniżej).
Wniosek na dowód osobisty składa:
- osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni,
- osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
- rodzic, opiekun prawny albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia),
- osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
- osoba, która mimo ważności swojego dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Pamiętaj, że osoby, które ukończyły 5 rok życia, muszą być obecne w urzędzie, podczas składania wniosku o dowód dla nich.
Do wniosku załącz następujące dokumenty:
- aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,
Tu możesz sprawdzić jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu.
- dotychczasowy dowód osobisty a w przypadku jego utraty, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają),
- dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.
Miejsce złożenia dokumentów
Pamiętaj, że dowód osobisty musisz odebrać tam, gdzie był złożony wniosek.
Jeśli z powodu choroby albo niepełnosprawności lub z innego powodu nie możesz osobiście przyjść do urzędu, możesz złożyć wniosek o dowód w miejscu, w którym przebywasz. W tym celu skontaktuj się bezpośrednio z najbliższym urzędem gminy.
Opłaty
Dowód osobisty jest bezpłatny.
Termin i sposób załatwienia
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
- niezwłocznie w przypadku:
- zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany
nazwiska), - utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
- jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia
rozpoznanie Cię (na przykład: operacja plastyczna twarzy).
- zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany
Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r., to zgodnie z przepisami nowej ustawy o dowodach osobistych, nie ma podstaw do jego wymiany.
Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym Cię poinformujemy.
Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru:
Dowód musisz odebrać osobiście.
Jeśli wniosek był składany dla osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia), dowód odbiera rodzic, opiekun prawny albo kurator samodzielnie.
Wyjątek: Jeśli certyfikaty identyfikacji i uwierzytelnienia oraz podpisu osobistego mają być aktywowane przez nadanie PIN-u posiadacz dowodu osobistego (czyli osoba, której dane zamieszczone są w dowodzie osobistym) musi być obecna przy jego odbiorze. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności.
Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, wniosek został przyjęty poza urzędem (na przykład w twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik lub zostanie ci on dostarczony do domu przez urzędnika.
W szczególnych, udokumentowanych sytuacjach, kiedy wystąpi nie dająca się pokonać przeszkoda w osobistym odbiorze dowodu, można udzielić pełnomocnictwa do tej czynności.
Przy odbiorze dowodu osobistego musisz przedłożyć swój dotychczasowy dowód osobisty (zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego).
Warstwa elektroniczna
Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty:
(1.) potwierdzenia obecności,
(2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz
(3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji.
Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat 2. i 3. - aktywne będą jeśli wyrazisz na to zgodę i nadane im zostaną indywidualne numery PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności.
Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy bądź poprzez aplikację na www.gov.pl/web/mswia/bip. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.
Podstawa prawna
- Ustawa z dn. 6.08.2010 r. o dowodach osobistych;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 29.01.2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
Sprawę prowadzi:
Urząd Stanu Cywilnego, ewidencja ludności, dowody osobiste, pok. nr 12, tel. 87 643 97 62